YAZARLARIMIZ
Yusuf Çelek
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir
celekyusuf1@gmail.com



İhraç Kaydıyla Teslimlerde Tecil-Terkin Uygulaması ve 107 Nolu Satır Kullanımı

GİRİŞ

KDV Genel Uygulama Tebliği’nin “8. İhraç Kaydıyla Teslimlerde Tecil-Terkin Uygulaması” bölümünde; “3065 sayılı Kanunun (11/1-c) maddesi gereğince; ihraç edilmek şartıyla imalatçılar tarafından kendilerine teslim edilen mallara ait KDV, ihracatçılar tarafından ödenmez.

Bu kapsamda yapılan teslimlerle ilgili olarak düzenlenen faturaya;

"3065 sayılı KDV Kanununun (11/1-c) maddesi hükümlerine göre, ihraç edilmek şartıyla teslim edildiğinden, KDV tahsil edilmemiştir." ifadesi yazılır.

Mükelleflerce tahsil edilmeyen ancak ilgili dönem beyannamesinde beyan edilecek olan bu vergi, vergi dairesince tarh ve tahakkuk ettirilerek tecil olunur.

Söz konusu malların, ihracatçıya teslim tarihini takip eden ay başından itibaren üç ay içinde ihraç edilmesi halinde, tecil edilen vergi terkin olunur.” denilmektedir.

Tebliğin “8.12. İhraç Kaydıyla Teslimin Beyanı” bölümünde ise; “İhracatın gerçekleştiği dönemde tecil edilen KDV terkin edilir, tecil edilemeyen KDV için ise mükellefin iade hakkı doğar.

İhraç kaydıyla teslimlerde tecil edilemeyen KDV, ihracatın gerçekleştiği dönemde iade konusu yapılabilir. İhracatın kısmen gerçekleşmesi halinde, gerçekleşen kısma isabet eden tutarın iadesi talep edilebilir.” denilmektedir.

Yine KDV Genel Uygulama Tebliği’nin “D. Diğer Hususlar / 1. İade Hakkının İndirim Yoluyla Kullanılması” bölümünde;“3065 sayılı Kanunun (11/1-c) ve geçici 17 nci maddeleri kapsamındaki ihraç kaydıyla teslimlerden doğan KDV iade alacaklarının, indirim yoluyla telafi edilebilmesi mümkündür. Bu tercihi yapan mükellefler, tecil edilemediği için iadesi gereken KDV tutarlarını en erken ihracatın gerçekleştiği dönem beyannamesinin “İndirimler” kulakçığının “İndirimler” tablosunda 107 kod numaralı satır aracılığıyla indirim konusu yapabilirler ve bu işlem için indirilecek KDV listesi vermezler.” denilmektedir.

KDV Genel Uygulama Tebliği’nde belirtildiği üzere, ihraç kayıtlı teslim yapan mükelleflerde devreden KDV bulunmaması halinde ilgili dönem KDV beyannamelerinde tecil edilecek KDV ortaya çıkmaktadır.

Peki, devreden KDV’nin kısmen bulunması halinde durum ne olacaktır? Makalemizde bu konuya değineceğiz.

KDV Genel Uygulama Tebliği, uygulamada bizlere yol göstermektedir. Ancak bazı uygulamaların hayata geçirilmesinde sorunlar ve tereddütlü durumlarla karşılaşılabilmektedir. Bu durumlar aşağıdaki gibidir.

  • Firmanın Toplam Vergi İndirim Tutarının ihraç kayıtlı teslime ilişkin hesaplanan KDV’yi aşması halinde ise iade veya indirim yoluyla talepte bulunulabilir.
  • Firmanın Toplam Vergi İndirim Tutarının bulunmaması durumunda tecil-terkin uygulaması kapsamında tecil edilecek KDV ortaya çıkmaktadır.
  • Firmanın Toplam Vergi İndirim Tutarının ihraç kayıtlı teslimi kısmen karşılaması ve ihraç kayıtlı teslimlerin DİİB kapsamında gerçekleşmesi halinde hesaplama örnekleri makalemizin devamında yer almaktadır.

ÖRNEKLİ ANLATIMLAR

1- DEVREDEN KDV BULUNMAMASI HALINDE

X A.Ş.: İplik İmalatçısı Firma

Y Ltd. Şti.: İhraç Kayıtlı Teslim Alan Firma ( İhracatçı)

Örnek: X A.Ş. firması, 2026-Temmuz döneminde DİİB kapsamında olmadan ürettiği ipliği 100.000 TL + 10.000 TL KDV ile Y A.Ş. firmasına ihraç kayıtlı olarak satmıştır. (İhracat aynı dönemde gerçekleşmiştir.)

X A.Ş.’nin 2026-Temmuz döneminde önceki dönemden devreden KDV’si ve yurtiçi alımı bulunmamaktadır. Ayrıca mükellefin yurtiçine/yurtdışına başka bir satışı bulunmamaktadır.

Bu durumda X A.Ş., 2026-Temmuz KDV beyannamesinde aşağıdaki şekilde bildirim yapmalıdır.

İhraç Kaydıyla Teslimlere Ait Bildirim
İşlem Türü Teslim Bedeli KDV Oranı (%) Hesaplanan KDV
701 - İhracatı Yapılacak Nihai Ürünlerin Kanunun 11/1-C Maddesi Kapsamında Teslimi 100.000,00 10 10.000,00
Toplam 100.000,00   10.000,00
İHRAÇ KAYDIYLA TESLİMLER
İhraç Kaydıyla Teslim Bedeli Toplamı 100.000,00
Tecil Edilebilir KDV 10.000,00
İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV 0,00
Yurtiçi ve Yurtdışı KDV Ödenmeksizin Temin Edilen Mal Bedeli 0,00
İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek KDV 0,00
Yüklenilen KDV 0,00
İndirimli Orana Tabi Malların İhraç Kaydıyla Tesliminde İade Edilecek Yüklenilen Vergi Farkı 0,00
SONUÇ HESAPLARI
Tecil Edilecek KDV 10.000,00
Ödenmesi Gereken KDV 0,00
İade Edilmesi Gereken KDV 0,00
Sonraki Döneme Devreden KDV 0,00

Yukarıda yer alan beyannamede “İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV” tutarı 0,00 TL olduğundan 107 nolu satır kullanılmamaktadır. Çünkü Tebliğ’de belirtildiği üzere 107 nolu satır, “Tecil Edilemediği İçin İadesi Gereken KDV” tutarının indirim konusu yapılmasına ilişkindir.

2- DEVREDEN KDV BULUNMASI HALİNDE

Örnek: X A.Ş. firması, 2026-Temmuz döneminde DİİB kapsamında olmadan ürettiği ipliği 200.000 TL + 20.000 TL KDV ile Y A.Ş. firmasına ihraç kayıtlı olarak satmıştır. (İhracat aynı dönemde gerçekleşmiştir.)

X A.Ş.’nin 2026-Temmuz döneminde önceki dönemden devreden KDV’si 20.000 TL, yurtiçi alımları ise 15.000 TL’dir. Ayrıca mükellefin yurtiçine/yurtdışına başka bir satışı bulunmamaktadır.

Bu durumda X A.Ş., 2026-Temmuz KDV beyannamesinde aşağıdaki şekilde bildirim yapmalıdır.

İhraç Kaydıyla Teslimlere Ait Bildirim
İşlem Türü Teslim Bedeli KDV Oranı (%) Hesaplanan KDV
701 - İhracatı Yapılacak Nihai Ürünlerin Kanunun 11/1-C Maddesi Kapsamında Teslimi 200.000,00 10 20.000,00
Toplam 200.000,00   20.000,00
İHRAÇ KAYDIYLA TESLİMLER
İhraç Kaydıyla Teslim Bedeli Toplamı 200.000,00
Tecil Edilebilir KDV 20.000,00
İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV 20.000,00
Yurtiçi ve Yurtdışı KDV Ödenmeksizin Temin Edilen Mal Bedeli 0,00
İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek KDV 20.000,00
Yüklenilen KDV 0,00
İndirimli Orana Tabi Malların İhraç Kaydıyla Tesliminde İade Edilecek Yüklenilen Vergi Farkı 0,00
SONUÇ HESAPLARI
Tecil Edilecek KDV 0,00
Ödenmesi Gereken KDV 0,00
İade Edilmesi Gereken KDV 0,00
Sonraki Döneme Devreden KDV 15.000,00

Tecil edilecek KDV oluşmamakta; tecil edilemeyen ve iade hakkı doğan KDV ortaya çıkmaktadır. Örneğimizde 20.000 TL tecil edilemeyen KDV oluşmuş olup, mükellefin iade yerine indirim yolunu tercih etmesi halinde bu tutarın tamamı 107 nolu satırda dikkate alınabilecektir.Tek iade türünde kısmi iade ve kısmi indirim konusu yapılmamaktadır.

3- DEVREDEN KDV’NIN KISMEN BULUNMASI HALİNDE

Örnek: X A.Ş. firması, 2026-Temmuz döneminde DİİB kapsamında olmadan ürettiği ipliği 500.000 TL + 50.000 TL KDV ile Y A.Ş. firmasına ihraç kayıtlı olarak satmıştır. (İhracat aynı dönemde gerçekleşmiştir.)

X A.Ş.’nin 2026-Temmuz döneminde önceki dönemden devreden KDV’si 10.000 TL, yurtiçi alımları ise 35.000 TL’dir. Ayrıca mükellefin yurtiçine/yurtdışına başka bir satışı bulunmamaktadır.

Bu durumda X A.Ş., 2026-Temmuz KDV beyannamesinde aşağıdaki şekilde bildirim yapmalıdır.

İhraç Kaydıyla Teslimlere Ait Bildirim
İşlem Türü Teslim Bedeli KDV Oranı (%) Hesaplanan KDV
701 - İhracatı Yapılacak Nihai Ürünlerin Kanunun 11/1-C Maddesi Kapsamında Teslimi 500.000,00 10 50.000,00
Toplam 500.000,00   50.000,00
İHRAÇ KAYDIYLA TESLİMLER
İhraç Kaydıyla Teslim Bedeli Toplamı 500.000,00
Tecil Edilebilir KDV 50.000,00
İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV 45.000,00
Yurtiçi ve Yurtdışı KDV Ödenmeksizin Temin Edilen Mal Bedeli 0,00
İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek KDV 45.000,00
Yüklenilen KDV 0,00
İndirimli Orana Tabi Malların İhraç Kaydıyla Tesliminde İade Edilecek Yüklenilen Vergi Farkı 0,00
SONUÇ HESAPLARI
Tecil Edilecek KDV 5.000,00
Ödenmesi Gereken KDV 0,00
İade Edilmesi Gereken KDV 0,00
Sonraki Döneme Devreden KDV 0,00

Yukarıda yer alan beyannamede “İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV” tutarının tamamı (45.000 TL) 107 nolu satırda indirim konusu yapılabilir. Burada ihraç kayıtlı teslime ilişkin KDV 50.000 TL iken neden 45.000 TL’nin indirim konusu yapıldığı ve kalan 5.000 TL’nin nerede olduğu sorulabilir. Aradaki 5.000 TL, tecil edilecek KDV’ye aktarıldığından bu tutar açısından indirim hakkı doğuran bir işlem bulunmamaktadır.

4- DEVREDEN KDV’NIN KISMEN BULUNMASI VE DİİB KAPSAMINDA İHRAÇ KAYITLI SATIŞIN BULUNMASI HALİNDE

Örnek: X A.Ş. firması, 2026-Temmuz döneminde DİİB kapsamında ürettiği ipliği 1.000.000 TL + 100.000 TL KDV ile Y A.Ş. firmasına ihraç kayıtlı olarak satmıştır. (İhracat aynı dönemde gerçekleşmiştir.)

X A.Ş.’nin 2026-Temmuz döneminde önceki dönemden devreden KDV’si 30.000 TL, yurtiçi alımları ise 20.000 TL’dir. Ayrıca mükellefin yurtiçine/yurtdışına başka bir satışı bulunmamaktadır.

X A.Ş. firmasının ihraç kayıtlı teslimine konu olan ipliğin üretiminde DİİB kapsamında temin edilen hammadde bedeli (Yurtiçi ve Yurtdışı KDV Ödenmeksizin Temin Edilen Mal Bedeli) 800.000,00 TL’dir.

Bu durumda X A.Ş., 2026-Temmuz KDV beyannamesinde aşağıdaki şekilde bildirim yapmalıdır.

İhraç Kaydıyla Teslimlere Ait Bildirim
İşlem Türü Teslim Bedeli KDV Oranı (%) Hesaplanan KDV
701 - İhracatı Yapılacak Nihai Ürünlerin Kanunun 11/1-C Maddesi Kapsamında Teslimi 1.000.000,00 10 100.000,00
Toplam 1.000.000,00   100.000,00
İHRAÇ KAYDIYLA TESLİMLER
İhraç Kaydıyla Teslim Bedeli Toplamı 1.000.000,00
Tecil Edilebilir KDV 100.000,00
İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV 50.000,00
Yurtiçi ve Yurtdışı KDV Ödenmeksizin Temin Edilen Mal Bedeli 800.000,00
İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek KDV 40.000,00
Yüklenilen KDV 0,00
İndirimli Orana Tabi Malların İhraç Kaydıyla Tesliminde İade Edilecek Yüklenilen Vergi Farkı 0,00
SONUÇ HESAPLARI
Tecil Edilecek KDV 50.000,00
Ödenmesi Gereken KDV 0,00
İade Edilmesi Gereken KDV 0,00
Sonraki Döneme Devreden KDV 10.000,00

Tecil edilemeyen KDV’nin tamamı doğrudan iade veya 107 nolu satır tutarı olarak kabul edilmemekte; DİİB kapsamında KDV ödenmeksizin temin edilen girdiler de hesaplamaya dahil edilmektedir. Örneğimizde tecil edilemeyen KDV 50.000 TL olmakla birlikte, yapılan DİİB hesabı sonucunda iade/indirim yoluyla kullanılabilecek tutar 40.000 TL’de kalmış; 50.000 TL tecil edilecek KDV durumuna düşmüş ve 10.000 TL sonraki döneme devretmiştir.

Yukarıda Yer Alan İade Hesaplama Algoritması Aşağıdaki Gibidir;

1.HESAPLAMA

İndirimler Tutarı – Yurtiçi Hesaplanan KDV = İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV

(50.000 - 0,00 = 50.000)

2.HESAPLAMA

(İhraç Kaydıyla Teslim Toplamı - Yurtiçi ve Yurtdışı KDV Ödenmeksizin Temin Edilen Mal Bedeli) × 0,20 = İade Edilecek KDV

(1.000.000 - 800.000) × 0,20 = 40.000

3.HESAPLAMA

İADE EDILECEK KDV ≤ İADE EDILECEK TECIL EDILEMEYEN KDV

İade Edilecek KDV, İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV’ye eşit veya bu tutardan düşük olmalıdır. 2. hesaplamada İade Edilecek KDV’nin daha yüksek çıkması durumunda, İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV tutarı esas alınacaktır.

Hesaplamalar neticesinde İade Edilecek KDV’nin (40.000 TL), İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV’den (50.000 TL) düşük olduğu görülmektedir.

Toplam İhraç Kayıtlı Teslim KDV = 100.000 TL

Toplam İndirimler Tutarı = 50.000 TL

İade Edilecek KDV = 40.000 TL

Toplam İndirimler Tutarının (50.000 TL), Toplam İhraç Kayıtlı Teslim KDV’yi (100.000 TL) karşılayamadığı kısım Tecil Edilecek KDV’ye aktarılacaktır.

Tecil Edilecek KDV: 50.000,00 TL

Toplam hesaplamalar, İhraç Kayıtlı Teslim KDV’sini (100.000 TL) verecektir.

İade Edilecek KDV = 40.000 TL

Tecil Edilecek KDV = 50.000 TL

Kalan 10.000 TL ise sonraki döneme devreden KDV’ye aktarılmaktadır.

NOT: Mükellef, iade talep etmemekle birlikte 107 Nolu satır aracılığıyla indirim yoluyla giderilmesini tercih ederse 107 Nolu satıra 40.000 TL yazmak zorundadır.

5- 107 NOLU SATIRIN KULLANILMASI

Örnek: X A.Ş. firması, 2026-Temmuz döneminde DİİB kapsamında ürettiği ipliği 2.000.000 TL + 200.000 TL KDV ile Y A.Ş. firmasına ihraç kayıtlı olarak satmıştır. (İhracat aynı dönemde gerçekleşmiştir.)

X A.Ş.’nin 2026-Temmuz döneminde önceki dönemden devreden KDV’si 40.000 TL, yurtiçi alımları ise 60.000 TL’dir. Ayrıca mükellefin yurtiçine/yurtdışına başka bir satışı bulunmamaktadır.

X A.Ş. firmasının ihraç kayıtlı teslimine konu olan ipliğin üretiminde DİİB kapsamında temin edilen hammadde bedeli (Yurtiçi ve Yurtdışı KDV Ödenmeksizin Temin Edilen Mal Bedeli) 1.500.000,00 TL’dir.

Mükellef iade talep etmeyip; 107 nolu satır aracılığıyla indirim konusu yapmak istemektedir.

Bu durumda X A.Ş., 2026-Temmuz KDV beyannamesinde aşağıdaki şekilde bildirim yapmalıdır.

İhraç Kaydıyla Teslimlere Ait Bildirim
İşlem Türü Teslim Bedeli KDV Oranı (%) Hesaplanan KDV
701 - İhracatı Yapılacak Nihai Ürünlerin Kanunun 11/1-C Maddesi Kapsamında Teslimi 2.000.000,00 10 200.000,00
Toplam 2.000.000,00   200.000,00
İHRAÇ KAYDIYLA TESLİMLER
İhraç Kaydıyla Teslim Bedeli Toplamı 2.000.000,00
Tecil Edilebilir KDV 200.000,00
İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV 100.000,00
Yurtiçi ve Yurtdışı KDV Ödenmeksizin Temin Edilen Mal Bedeli 1.500.000,00
İhracatın Gerçekleştiği Dönemde İade Edilecek KDV 100.000,00
Yüklenilen KDV 0,00
İndirimli Orana Tabi Malların İhraç Kaydıyla Tesliminde İade Edilecek Yüklenilen Vergi Farkı 0,00
107 Kod Numaralı Satır Aracılığıyla İndirim Konusu Yapılan KDV Alacağının Dönemi
Faturanın Düzenlendiği Ay Faturanın Düzenlendiği Yıl İlgili Ayda Düzenlenen Faturaların Toplam KDV 107 Kod Numaralı Satır Aracılığıyla İndirim Konusu Yapılan KDV Tutarı
TEMMUZ 2026 200.000,00 100.000,00
SONUÇ HESAPLARI
Tecil Edilecek KDV 0,00
Ödenmesi Gereken KDV 0,00
İade Edilmesi Gereken KDV 0,00
Sonraki Döneme Devreden KDV 100.000,00

Mükellef nakden veya mahsuben iade talep etmeyip iade hakkını indirim yoluyla kullanmayı tercih edebilir. Son örnekte iade edilebilir tutar 100.000 TL olarak hesaplandığından, 107 nolu satır aracılığıyla indirim konusu yapılabilecek tutar da 100.000 TL olmuştur.

Yukarıda Yer Alan İade Hesaplama Algoritması Aşağıdaki Gibidir;

1.HESAPLAMA

İndirimler Tutarı – Yurtiçi Hesaplanan KDV = İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV

(100.000 - 0,00 = 100.000)

2.HESAPLAMA

İhraç Kaydıyla Teslim Toplamı - Yurtiçi ve Yurtdışı KDV Ödenmeksizin Temin Edilen Mal Bedeli) × 0,20 = İade Edilecek KDV

(2.000.000 – 1.500.000) × 0,20 = 100.000

3.HESAPLAMA

İade Edilecek KDV ≤ İade Edilecek Tecil Edilemeyen KDV

(100.000 ? 100.000)

SONUÇ

İhraç kaydıyla teslimlerde tecil-terkin uygulaması ile 107 nolu satırın kullanımında temel belirleyici, ihraç kaydıyla teslime ilişkin hesaplanan KDV ile mükellefin ilgili dönemdeki toplam indirim tutarının karşılaştırılmasıdır. Tecil edilemeyen ve bu nedenle iade hakkı doğan KDV, mükellefin tercihine bağlı olarak iade talebine konu edilebileceği gibi, şartları dahilinde 107 nolu satır aracılığıyla indirim yoluyla da kullanılabilmektedir.

Dolayısıyla uygulamada doğru sonuca ulaşılabilmesi için; hesaplanan KDV, toplam indirimler, tecil edilecek KDV, tecil edilemeyen KDV, DİİB kapsamında KDV ödenmeksizin temin edilen mal bedeli ve ihracatın gerçekleştiği dönem birlikte değerlendirilmelidir.

08.10.2026

Kaynak: www.MuhasebeTR.com
(Telif Uyarısı: Bu makalenin en fazla %20'si, kaynak gösterilip aktif link verilerek paylaşılabilir. Aksi takdirde yasal işlem başlatılacaktır.)



>> Duyurulardan haberdar olmak için E-Posta Listemize kayıt olun.

>> SGK Teşvikleri (150 Sayfa) Ücretsiz E-Kitap: hemen indir.

>> MuhasebeTR mobil uygulamasını Apple Store 'dan hemen indir.

>> MuhasebeTR mobil uygulamasını Google Play 'den hemen indir.

>> Muhasebecilere Özel Web Sitesi 1.250 TL  Ayrıntılar için tıklayın.

GÜNDEM