YAZARLARIMIZ
Dr.Aylin Korkmaz Okyay
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir
smmmaylinkorkmaz@gmail.com



Şirketlere Düzenlenen OpenAI (ChatGPT), Google Gemini, Canva ve Diğer Yurt Dışı Dijital Hizmet Faturalarında KDV-2 ve Stopaj Durumu

Dijital dünyada artık şirketler güncel yapay zeka programlarından sıklıkla faydalanmakta, bu faturaları şirketlerine düzenletmek de ve ödemelerini de şirket kredi kartları ile yapmaktadırlar. Eskiden yurt dışından gelen faturalar daha çok danışmanlık, yazılım veya reklam hizmetlerinden oluşurken, bugün işletmeler ChatGPT, Google Gemini, Canva ve benzeri hazır dijital programlara abone olmakta ve düzenli olarak ödeme yapmaktadırlar. Peki yurt dışından sağlanan bu hizmet alımları için KDV2 ve stopaj hesaplanacak mı?

KDV açısından ilk soru: Hizmetten Türkiye'de mi faydalanılıyor?

KDV Kanunu'nun 6/b maddesi uyarınca hizmetin Türkiye'de yapılması veya hizmetten Türkiye'de faydalanılması, işlemin Türkiye'de yapılmış sayılması sonucunu doğurmaktadır.

Yurt dışında bulunan bir firmanın Türkiye'deki işletmeye hizmet vermesi ve bu hizmetten Türkiye'de faydalanılması halinde KDV'nin Türkiye'deki hizmet alan tarafından sorumlu sıfatıyla beyan edilmesi gündeme gelir. GİB'in KDV Genel Uygulama Tebliği de bu sistemi açıkça düzenlemektedir. Sonuç olarak KDV yönünden bakılacak ilk konu hizmetten Türkiye’de faydalanılıp faydalanılmadığıdır.

KDV-2 Beyannamesi verilecek mi?

Türkiye'de faydalanılan ve Türkiye'de yerleşik olmayan bir hizmet sağlayıcıdan alınan hizmetlerde sorumlu sıfatıyla KDV uygulaması gündeme gelir.

Türkiye'de ikametgâhı, işyeri, kanuni merkezi veya iş merkezi bulunmayanlardan Türkiye'de faydalanılan hizmetlerde KDV'nin hizmetten faydalanan tarafından sorumlu sıfatıyla beyan edileceği belirtilmektedir. Bu nedenle Bu şirketlere ödenen bedel üzerinden hesaplanan katma değer vergisinin, sorumluluk sıfatıyla 2 no.lu KDV beyannamesi ile beyan edilerek kanuni süresinde ödenmesi gerekmektedir.

Stopaj (Vergi Tevkifat) hesaplanacak mı?

Bir hizmet için sorumlu sıfatıyla KDV doğması, otomatik olarak stopaj yapılacağı anlamına gelmez.

Stopaj açısından ayrıca;

  • Hizmetin yazılım, reklam, lisans, reklam ya da elektronik ortamda sunulan standart yazılım paket olup olmadığı,
  • Gayrimaddi hak kullanımı bulunup bulunmadığı,
  • Hizmet sağlayıcının hangi ülkede mukim olduğu,
  • Türkiye ile ilgili ülke arasında Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması bulunup bulunmadığı

incelenmelidir.

Eğer ChatGBT gibi standart bir abonelikte;

  • Hazır bir platform kullanılıyorsa,
  • Yazılımın telif/lisans hakkı işletmeye devredilmiyorsa,
  • Yazılım çoğaltılmıyor ve yeniden satılmıyorsa,
  • İşletmeye özel yazılım geliştirme/uyarlama hizmeti alınmıyorsa,

ödemenin ticari kazanç olarak değerlendirilmekte ve stopaj uygulanmamaktadır. Bu konu ile ilgili 18.08.2011 tarihli ve B.07.1.GİB.4.99.16.02-KVK-30-87 sayılı özelgede ‘’yurt dışından alınan hazır bilgisayar programı değişiklik yapılmadan veya çoğaltılmadan işletmede kullanılıyor ya da nihai müşteriye satılıyorsa, yabancı firmanın kazancı ticari kazanç kabul edilmiş ve stopaj yapılmayacağı ancak işletmeye özel olarak bir program hazırlatılması ya da daha önce üretilmiş, piyasada bulunan programların üzerinde şirkete yönelik özel değişiklikler yapılması halinde ise yurt dışında mukim firma tarafından elde edilen kazanç, serbest meslek kazancı niteliği taşıdığından bu kapsamdaki ödemeler üzerinden stopaj kesintisi yapılacağı’’ belirtilmiştir.

Ancak,

  • İşletmeye özel yazılım geliştirilmesi,
  • Mevcut yazılımın işletmeye özel değiştirilmesi/uyarlanması,
  • Telif hakkı veya kullanım hakkının devri,
  • Lisans/gayrimaddi hak bedeli niteliğinde ödeme yapılması,

Halinde ise stopaj uygulaması devreye girerek ödemeler üzerinden %20 oranında vergi kesintisi yapılacaktır.

Hazır bir SaaS platformunun standart aboneliği kapsamında, yazılımın telif veya çoğaltma hakkı devredilmeksizin yalnızca kullanım hizmeti alınması ve ödemenin ticari kazanç niteliğinde değerlendirilmesi halinde stopaj yapılmaz. Ancak ödeme lisans, telif, gayrimaddi hak veya işletmeye özel yazılım geliştirme/uyarlama bedeli niteliğindeyse stopaj hükümleri ayrıca değerlendirilmelidir

SONUÇ

Yurt dışından temin edilen dijital hizmetlere ilişkin vergisel yükümlülüklerin belirlenmesinde, yalnızca faturanın yurt dışındaki bir firmadan düzenlenmiş olması yeterli değildir. Hizmetin niteliği, hizmetten Türkiye’de faydalanılıp faydalanılmadığı ve ödemenin hukuki niteliği ayrı ayrı değerlendirilmelidir.

Hizmetten Türkiye’de faydalanılması halinde, KDV Kanunu kapsamında sorumlu sıfatıyla KDV-2 beyanı gündeme gelmektedir. Buna karşılık KDV yönünden sorumluluk doğması, tek başına stopaj yükümlülüğü doğduğu anlamına gelmemektedir.

Stopaj bakımından ise ödemenin ticari kazanç, serbest meslek kazancı veya gayrimaddi hak bedeli niteliğinde olup olmadığı belirlenmelidir. Standart SaaS hizmetlerinde herhangi bir telif, lisans veya gayrimaddi hak devri bulunmaksızın yalnızca hazır platform kullanımının söz konusu olduğu durumlarda stopaj uygulanmaması mümkünken; lisans, telif, gayrimaddi hak veya özel yazılım geliştirme ve uyarlama bedellerinde stopaj hükümlerinin ayrıca değerlendirilmesi gerekmektedir.

Sonuç olarak; yurt dışı dijital hizmet faturalarında KDV-2 ve stopaj birbirinden bağımsız olarak değerlendirilmelidir.

Faydalı Olması Dileğiyle.

06.10.2026

Kaynak: www.MuhasebeTR.com
(Telif Uyarısı: Bu makalenin en fazla %20'si, kaynak gösterilip aktif link verilerek paylaşılabilir. Aksi takdirde yasal işlem başlatılacaktır.)



>> Duyurulardan haberdar olmak için E-Posta Listemize kayıt olun.

>> SGK Teşvikleri (150 Sayfa) Ücretsiz E-Kitap: hemen indir.

>> MuhasebeTR mobil uygulamasını Apple Store 'dan hemen indir.

>> MuhasebeTR mobil uygulamasını Google Play 'den hemen indir.

>> Muhasebecilere Özel Web Sitesi 1.250 TL  Ayrıntılar için tıklayın.

GÜNDEM