YAZARLARIMIZ
Feride Füsun Akyürek
Yeminli Mali Müşavir
İstinye Uluslararası Bağımsız Denetim Danışmanlık ve YMM A.Ş.
fusunakyurek17@gmail.com



İndirimli Oran KDV İadesinde Süre ve Tam Tasdik Riski

2026 yılında tamamlanan konutlara ilişkin yapılması gereken işlemlerde son zamanlardayız.

Nakden ve mahsuben KDV iade işlemlerinde muhasebe kayıtlarını ve yapılan diğer işlemleri tekrar gözden geçirmek indirimli orandan KDV iade işlemlerini piyasa koşullarında finansal kaynaklara erişimin maliyeti düşünüldüğünde süreci hızlandırmak ve firmanızın mali yapısına özel riskleri sıfırlamak bakımından önem arz etmektedir.

İnşaat işlemlerinden KDV iade işlemleri kendi içinde çok fazla özellik içeren husus bulundurmaktadır. Bir kaç tanesine değinecek olursak;

İnşatta kullanılan beton ve demir miktarı gibi malzeme sarfiyat dengesi, ATİK kullanımlarında dağıtım anahtarı,

Muhasebe kayıtlarında arsa sahiplerinin gerçek veya tüzel kişi olmaları durumunda arsa sahiplerinden arsa alımında Gider Pusulası veya Fatura düzenlenmesine, arsa sahiplerine verilen daireler için faturaların düzenlenmesine, bu işlemlerin eş zamanlı yapılmasına,(İnşaat taahhüt işlerinde arsa sahiplerine gider pusulası veya fatura kesilmemektedir.)

İndirimli orandan nakden KDV iade tutarının iadesinde 2026 yılı için 2.600.000.-TL tutar üzerindeki KDV iade rakamında süresinde yapılmış TAM TASDİK sözleşmesi yapılması önem arz etmektedir.

Deprem riskine karşılık yapıların yenilenmesine yönelik Devletimizin 6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında rezerv yapı alanı ve riskli alan olarak belirlenen yerler ile riskli yapıların bulunduğu yerlerde inşa edilen konut ve iş yerlerine verilen Hibe, Kredi ve Kira yardımları 31/12/2027 tarihine kadar uzatılmıştır.

6306 Sayılı Kanun kapsamında yapı izinleri T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığından alındığı halde İstanbul özelinde işlemleri hızlandırmak için Belediyelere yapı izinleri verme yetkisi verilmiştir.

Bu Kanun Kapsamında, yapı yapacak Müteahhitlerin inşaatların yapımında ödenen malzeme ve hizmet alış faturalarında, % 10 veya % 20 oranındaki KDV ödemeleri yapmaktadırlar.

Bu duruma karşılık, rezerv yapı alanı ve riskli alan olarak belirlenen yerler ile riskli yapıların bulunduğu yerlerde inşa edilen konutların tesliminin faturalardaki KDV oranı;

  1. 150 m2’nin altında ise yapı ruhsatı tarihine bakılmaksızın %1,
  2. 150 m2’nin üstünde ise yapı ruhsatı 01.04.2022 tarihinden önce %20,
  3. 150 m2’nin üstünde ise yapı ruhsatı 01.04.2022 tarihinden sonra, 150 m2’ye kadar olan kısım için %1 üzerindeki m2 için ise KDV oranı %20 olarak uygulanacaktır.

Müteahhitlerin bu durumdaki tabloda yapı tamamlandığında yapılan işin mali boyutuna göre üzerlerinde Devreden KDV yükü kalmaktadır.

Müteahhitlerin, yapı işlemleri bittiğinde bünyede kalan KDV, 3065 Sayılı KDV Kanunu 29/2 maddesine dayanarak indirimli işlemlerden kaynaklanan KDV iadesi olarak Maliye Bakanlığından talep edilebilmektedir.

  1. KDV iade tutarının hesaplanmasında müteahhittin Devreden KDV tutarı ile Yüklenilen KDV’ nin tutarının hesaplanması ve bu iki tutar karşılaştırılması sonucu ile iade rakamı belirlenmektedir.
  2. Nakden ve Mahsuben İndirimli oran iadelerinde Yeminli Mali Müşavir Raporu zorunludur.
  3. İndirimli orana tabi işlemlerden kaynaklanan nakden iade taleplerini, en geç indirimli orana tabi işlemin gerçekleştiği yılı izleyen yılın Ocak-Kasım vergilendirme dönemlerine ilişkin beyannamelerin (yılın sonuna kadar verilen Ocak-Kasım vergilendirme dönemlerine ilişkin verilen düzeltme beyannameleri dâhil) herhangi birinde iadeye konu olan KDV alanında beyan etmeleri ve indirimli orana tabi işlemin gerçekleştiği yılı izleyen yılın sonuna kadar standart iade talep dilekçesiyle birlikte iade talepleri için Tebliğin ilgili bölümlerinde sayılan belgelerle (teminatla talep edilen iadelerde teminat dahil) vergi dairelerine başvurmaları zorunludur.
  4. Nakden veya mahsup hakkının doğması şartıyla mükellefin iade talebinde bulunduğu vergilendirme dönemine ait 1 No.lu KDV Beyannamesi ile en geç takip eden yılın 2026 Kasım ayı beyannamesiyle talep edilebilir. (Kasım ayı beyannamesinin son günü 28 Aralık’tır.)
  5. İndirimli orana tabi işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade talebi yılı içinde yapılabilmektedir
  6. Nakden İndirimli oran iadelerinde Yeminli Mali Müşavir Raporu ile alınmasında 2026 yılı için 2.600.000.-TL tutar üzerindeki KDV iade rakamında süresinde yapılmış TAM TASDİK sözleşmesi detayı çok önem taşımaktadır.
  7. Bu kısıt tutara dikkat etmeden yapılan iade taleplerinde 2.600,000 TL kadar vergi daireleri YMM Raporu ile KDV işlemlerini yapmakta, aşan kısımda vergi incelemesine göre işlem yapılmaktadır.

2026 yılında tamamlanan konutlara ilişkin yapılması gereken işlemlerde son zamanlardayız.

İndirimli Oran üzerinden KDV iadeleri her işlem kendi başına özellik arz etmektedir

06.10.2026

Kaynak: www.MuhasebeTR.com
(Telif Uyarısı: Bu makalenin en fazla %20'si, kaynak gösterilip aktif link verilerek paylaşılabilir. Aksi takdirde yasal işlem başlatılacaktır.)



>> Duyurulardan haberdar olmak için E-Posta Listemize kayıt olun.

>> SGK Teşvikleri (150 Sayfa) Ücretsiz E-Kitap: hemen indir.

>> MuhasebeTR mobil uygulamasını Apple Store 'dan hemen indir.

>> MuhasebeTR mobil uygulamasını Google Play 'den hemen indir.

>> Muhasebecilere Özel Web Sitesi 1.250 TL  Ayrıntılar için tıklayın.

GÜNDEM